Semifreddo med mockasmak och passionsfrukt

8 portioner
  • 1 dl socker
  • 2 msk vatten
  • 4 passionsfrukter
Semifreddo:
  • 4 ägg
  • 1 vaniljstång
  • 0,5 dl socker
  • 0,5 krm salt
  • 4,5 dl vispgrädde
  • 0,5 dl starkt kaffe
Garnering:
  • 50 g hyvlad mörk choklad

Gör så här

Värm socker och vatten så att sockret smälter. Gröp ur inkråmet ur passionsfrukterna och vänd ner det i sockerlagen. Lägg blandningen i botten av åtta serveringsglas.

Separera äggens gulor och vitor. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Vispa äggulor, vanilj och socker luftigt.

Vispa äggvitor och salt till ett hårt skum i en annan bunke, vispa sist grädden i en tredje bunke och tillsätt kaffet. Blanda försiktigt ihop äggulesmet och grädde och vänd sist ner äggvitorna.

Fördela smeten i de åtta serveringsglasen. Låt stå i frysen minst fyra timmar och ta ut glasen 30 minuter före servering. Garnera med hyvlad choklad.

 

detta har jag gjort idag som jag o matte ska testa till filmen. vart väldigt lite passionfrukt så jag ska dubbla de nästa gång om jag gör om det..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0